Data-Driven Business.

Stapsgewijs naar een data driven afdeling of bedrijf? Wij nemen je aan de hand in de magische wereld van big data.

Wat is data driven?

Data-Driven is een manier van dingen aansturen, waarbij data of KPI’s centraal staan. Doordat je KPI’s centraal staan wordt elke verandering afgemeten in verandering van de KPI’s. Zo kan een Data-Driven marketingafdeling kijken of een nieuwe website wel de juiste Conversieratio heeft; kan een Data-Driven recruitment afdeling kijken of de Offer Acceptance Rate (OAR) wel hoog genoeg blijft); en kan een Data-Driven organisatie in de gaten houden of de Cost per Order (CPO) wel goed blijft.

Waarom data driven?

Een bedrijf of afdeling data-driven aansturen heeft twee grote voordelen. Ten eerste krijg je meer inzicht in de status van het bedrijf. Door elke maand, week, of zelfs dag de resultaten te zien van de periode ervoor heb je een veel beter beeld van wanneer je actie moet ondernemen, zie het als een continu health report. Daarnaast heb je een veel betere grip op de effecten van verandering, waardoor het mogelijk is om verder te gaan met incrementele veranderingen in plaats van radicale veranderingen. Net zoals een formule 1 auto niet in een nacht gebouwd is en elk jaar een beetje beter wordt, wil je jouw bedrijf elke maand een beetje beter maken. De makkelijkste manier om te zien of dat lukt is wanneer jouw bedrijf data-driven is.

Hoe maak je jouw bedrijf data driven?

Dan rest de grote vraag: hoe doe je dat nou, je bedrijf data-driven maken? Daar hebben wij een 4-stappenplan voor.

1. Definieer jouw KPI’s

Welke cijfers zijn belangrijk voor jouw bedrijf of afdeling.

2. Verzamel en combineer de relevante data

Uiteraard is het belangrijk om de juiste data te gaan verzamelen. Vaak is er al heel veel data aanwezig, maar moet die alleen nog op de juiste manier gecombineerd worden met andere databronnen. Zo bevat de administratie de kostendata, maar heeft het CRM-systeem alle gegevens van de acquisitie.

3. Haal inzichten uit de nieuwe data

Door die data slim te combineren kunnen we nieuwe dingen leren. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat je branding campagne in Utrecht beter werkt dan in Amsterdam.

4. Handel naar de Inzichten

Wanneer je deze inzichten gaat gebruiken om aanpassingen te maken dan ben je pas echt een data-driven organisatie. Door de marketingteksten aan te passen in bovengenoemde campagne kan je nog meer resultaat halen uit deze campagne.

5. Begin van voren af aan

Oké ik heb gelogen, er zijn vijf stappen. Wanneer je dit allemaal gedaan hebt, krijg je soms vragen die de data nog niet kan beantwoorden. Dan gaan we gewoon extra gegevens verzamelen en beginnen we weer vanaf het begin.